Leiderschap in de academie

Leidinggevenden spelen een cruciale rol in het scheppen van een gezond werkklimaat. Benieuwd hoe anderen het doen, hoe ze dat op andere faculteiten doen? Hoe je leiding kunt geven zonder jezelf weg te geven? Voor dit type vragen en dilemma’s ontwerpen we leiderschapsprogramma’s vanuit de volgende gedachten.

Kritisch blijven op jezelf

Wetenschappers zijn intrinsiek zeer gedreven om het beste te geven in onderzoek, onderwijs en patiëntenzorg – net als hun collega’s van de professionele staf. Maar goede intenties kunnen ook ongewenste effecten hebben.

Zelfreflectie, feedback, collegiale consultatie en open uitwisseling met andere leidinggevenden helpen om kritisch te zijn op jezelf en je interventies zorgvuldig te overwegen.

Leidinggeven ‘met je handen op je rug’

Wetenschappers lossen graag problemen op. Fundamentele en toegepaste problemen en alles ertussen in. Op enig moment neem je ook coördinerende taken op je. Je gebruikt onbewust dezelfde competenties als in de wetenschap: een probleem snel doorgronden, de beste oplossing bedenken en een besluit nemen.

In de rol van leidinggevende is het juist de kunst om de ander(en) in stelling te brengen en tot actie te bewegen. Dit vraagt om andere vaardigheden dan analyseren, doceren en onderzoeken.

Je collega is je beste adviseur

In de dagelijkse praktijk van de academische leidinggevende roept het openlijk benoemen van twijfels of onzekerheden een gevoel van onvermogen en ongemak op. Je denkt misschien de enige te zijn met issues en er alleen voor te staan.

In onze programma’s merken deelnemers al snel dat anderen met precies dezelfde vragen worstelen. Dat schept vertrouwen om de echte pijnpunten op tafel te leggen. Zo wordt gezamenlijke knowhow, kennis en ervaring optimaal benut.

Onze expertise

Leiderschap in de academie

Leidinggevenden spelen een cruciale rol in het scheppen van een gezond werkklimaat. Benieuwd hoe anderen het doen, hoe ze dat op andere faculteiten doen? Hoe je leiding kunt geven zonder jezelf weg te geven? Voor dit type vragen en dilemma’s ontwerpen we leiderschapsprogramma’s vanuit de volgende gedachten.

Kritisch blijven op jezelf

Wetenschappers zijn intrinsiek zeer gedreven om het beste te geven in onderzoek, onderwijs en patiëntenzorg – net als hun collega’s van de professionele staf. Maar goede intenties kunnen ook ongewenste effecten hebben. Zelfreflectie, feedback, collegiale consultatie en open uitwisseling met andere leidinggevenden helpen om kritisch te zijn op jezelf en je interventies zorgvuldig te overwegen.

Leidinggeven ‘met je handen op je rug’

Wetenschappers lossen graag problemen op. Fundamentele en toegepaste problemen en alles ertussen in. Op enig moment neem je ook coördinerende taken op je. Je gebruikt onbewust dezelfde competenties als in de wetenschap: een probleem snel doorgronden, de beste oplossing bedenken en een besluit nemen.

In de rol van leidinggevende is het juist de kunst om de ander(en) in stelling te brengen en tot actie te bewegen. Dit vraagt om andere vaardigheden dan analyseren, doceren en onderzoeken.

Je collega is je beste adviseur

In de dagelijkse praktijk van de academische leidinggevende roept het openlijk benoemen van twijfels of onzekerheden een gevoel van onvermogen en ongemak op. Je denkt misschien de enige te zijn met issues en er alleen voor te staan.

In onze programma’s merken deelnemers al snel dat anderen met precies dezelfde vragen worstelen. Dat schept vertrouwen om de echte pijnpunten op tafel te leggen. Zo wordt gezamenlijke knowhow, kennis en ervaring optimaal benut.

Onze expertise